Politikens powerduo viser yndlingsfilm - både deres egne og andres.


Vores identitet er blandt andet defineret af, hvad vi kan lide, og hvad vi bryder os mindre om. Smag udi malerier, musik og mad fortæller noget om et menneske; også selv om vedkommende måske selv ikke vil være ved det. 

Det kan godt være, at en person på overfladen ser ud til at være en rationalistisk kyniker, der kender prisen på det meste, men ikke værdien af noget som helst. Men hvis dette individ så afslører, at yndlingsfilmen er Michael Curtiz’ tågede krigsromance ’Casablanca’ – med Bogart og Bergman og »we’ll always have Paris« - fra 1942, så ved man, at der banker et romantikerhjerte i brystet.

Men hvad er det, der gør en film til nogens yndlingsfilm? Hvordan kan det være, at en er til Woody Allens ’Mig og Annie’, mens en anden elsker Morten Korch-filmatiseringen ’Flintesønnerne’ og en tredje igen insisterer på, at ’Die Hard’ med Bruce Willis bare er det bedste?

Der er mange årsager, ingen tvivl om det. Nogle er indlysende, andre hidrører fra sindets mere sinistre irgange. Men yndlingsfilm og hvorfor de er nogens skal vi undersøge. Og vi skal gøre det i selskab med en bred vifte af filmelskere med forskellige baggrunde.

Digteren Asger Schnack er ikke bare poet, forlægger, formidler og Bob Dylan-ekspert. Han er også filmelsker. Og en af hans yndlingsfilm er Jim Jarmusch forunderlige, lavmælte fortælling om den digtende buschauffør ’Paterson’. Så den skal vi se og høre om.

Kursuslederne vil også afsløre, hvad deres respektive yndlingsfilm er: Kim Skotte er brændt godt og grundigt varm på Bong Joon-hos prisbaskende og genreblandende ’Parasite’ fra 2019, og hvad det akkurat er, der er så fortræffeligt ved denne film, vil han afsløre.

Henrik Palle nærer en kærlighed til musical-genren, og hans foretrukne – af alle de mange – er Bob Fosses forrygende ’And All That Jazz’ fra 1979, en undergangsfortælling om, hvorfor der er »no business like show business«. Den viser han og måske også lidt godbidder fra et par andre klassiske musicals.

Vi har også fundet frem til en film, vi begge to har et varmt forhold til. Vores fælles yndlingsfilm er således, efter indgående debatter, blevet fastslået til at være Francis Ford Coppolas ’The Godfather II’. Ikke at der er noget i vejen med første del, slet ikke. Toeren slår den bare. Og det skal vi tale om.

Teologen, journalisten og debattøren Sørine Godtfredsen er også en filmkender for Herren. Og hvad hun vil vise, er en hemmelighed indtil videre. Men det bliver godt og sandsynligvis debatskabende. For film handler jo også om eksistens, livsanskuelse og alt det svære og store.

Digteren og romanforfatteren Asta Olivia Nordenhof overraskede med romanen ’Penge på lommen’ afvigte år. Og måske er det også en overraskelse, at hendes yndlingsfilm såmænd er den italienske kult- instruktør Pier Paolo Pasolinis fortolkning af ’Matthæusevangeliet’ fra 1964.

Popsangeren og Amadeus-radioværten Claus Berthelsen kommer også forbi, så vi også får et indblik i, hvordan et menneske med ørerne godt skruet på, falder pladask for de levende billeder.

Og film er jo først og fremmest billeder. Så derfor giver det god mening at invitere en billedkunstner. Vi har overtalt maler, fotokunstner, forfatter og tidligere professor ved kunstakademiet, Erik Steffensen, til at indvie os i, hvad han ser, når han ser film.

Sidst, men så absolut ikke mindst, får vi selskab af filminstruktør Bille August, som kommer og fortæller os om sin seneste film 'Pagten'. Og minsandten om vi ikke får lov til at se en forpremiere på filmen.

Og selvfølgelig skal vi også se klip fra en hel masse yndlingsfilm, ligesom kursisterne opfordres til at byde ind med brudstykker fra deres egen og historier om hvorfor det lige netop blev dén film, der spiddede deres hjerte.

Det bliver en dejlig uge, er vi sikre på. Så velkommen i mørket, hvor ansigtsmaskerne falder, når den magiske lampe tænder sit vidunderlige lys. Og mon ikke vi forlader biografen en smule klogere på os selv, hinanden og yndlingsfilmenes natur. 

Kursusledere:
Henrik Palle og Kim Skotte, film- og kulturskribenter på Politiken.

Tilmelding:

Tilmeldingen til vores sommerkurser åbner torsdag den 11. februar kl. 09.