Journalist og tv-vært Lene Johansen ser på uskyldstab på film


Uskyldstabet defineres ofte som forvandlingen fra ung til voksen. I vores definition spøger Adam og Eva i kulissen, for det er fuldbyrdelsen af den gryende seksualitet, der for altid forvandler det unge, rene menneske til den voksne, hvor alvoren træder ind, og begejstringen i højere grad ledsages af forbehold. Men det drejer sig ikke kun om kærligheden og det erotiske møde. For slet ikke at nævne den ’forbudte’ kærlighed. Uskyldstabet har mange fremtrædelsesformer - både på det individuelle og på det kollektive plan. Der er idealisten der mister sin tro eller den naive, der mister sin begejstring, samfundet, der mister sin renhed eller presset udefra, der fratager den enkelte sin mødom.

Film og serier vælter sig i uskyldstab, fordi den transformation, vi gennemgår som mennesker, indebærer tabet af uskyld. For hver ny indsigt er der som regel også tab af uskyld. Det handler om det rene, det gode og det onde. Det handler om den ondskab, der bor i os alle sammen – det umættelige begær efter magt og overmagtens beruselse. Men det handler også om, at magt forpligter og rummer ansvaret for at beskytte de svage. Men magten tvinger også den enkelte til at træffe beslutninger, som ofte indebærer et uskyldstab.I politiske dramaer såvel som thrillers handler det om sandheder og løgne.

Kort sagt handler uskyldstabet om alt det, der former os som mennesker og det, som forvandler vores verden.

Både Danmark og verden omkring os har igennem de senere år været udsat for et uskyldstab af dimensioner efter terrorangrebet 9/11. Det præger i høj grad film- og serie skaberne. Men hvornår skal fim så direkte afspejle virkeligheden, og hvornår skal film være kunst og overlade realiteterne til medierne?

I uge 29 kommer vi vidt omkring i filmens verden, når vi går på jagt efter uskyldstabet hos den enkelte, som når ”Unge Astrid”, står med konsekvenserne af sin kåde leg med redaktøren, eller Daniel Rye i sit ønske om at skildre uretfærdigheden selv ender i kløerne som gidsel hos Islamisk Stat. Uskyldstabet kan være et indre, eksplosivt pres eller påføres som et pres udefra som i ”Profeten”, hvor det er prisen for overlevelse.

Tabet af uskyld er kollektivt og alt overskyggende i ”De Forbandede År” – filmen om Danmark under de tre første år af besættelsen - både i filmen som helhed og for de individuelle karakterer. Instruktør Anders Refn kommer og fortæller om sin film, der har været mange år undervejs, og hvorfor det har været magtpåliggende for ham, at man forstår drivkraften i hver enkelt karakter.

Flere filmfolk gæster os i ugens løb og giver os et kig bag kulissen så vi kan følge de mange overvejelser fra manuskriptudvikling til lyssætning. For i Uge 29 skal vi se film om uskyldstab på den ene eller den anden måde i film, serier og dokumentarer, vi skal høre om filmens håndværk og møde professionelle filmfolk og fremfor alt have en skøn uge i samvær med fantastiske film, der får os til at forholde os til uskyldstabet, hvad enten det er på det individuelle eller kollektive plan.

Jeg, Lene Johansen - journalist, forfatter og studievært fra DR, tror på, at film ikke alene har godt af at blive set i biografen, men også diskuteret i fællesskab, så jeg glæder mig til at gå på opdagelse og blive forført i uskyldstabet - både det skønne og det uskønne – på det store lærred i Store Bjørn sammen med jer.

Programmet er med forbehold for ændringer.

Kursusleder:
Lene Johansen, journalist og tv-vært