Skrøbelighedens styrke på film

Tilmeld

14.-20. juli 2019

Journalist og tv-vært Lene Johansen undersøger, hvordan film gennem tiderne har fortalt historier om tilsyneladende skrøbelige skæbner, som ender med at frembringe omvæltende forandringer.


Tilmeldingen er åben!

Det kan være den spage røst, der starter en protest. Poesiens styrke, der mobiliserer et folk. Eller outsideren, der detonerer. Det enkelte menneske kan synes skrøbeligt over for magtfulde systemer, alligevel er det ofte de tilsyneladende skrøbelige, der forandrer og skaber en udvikling. Kunstnere og outsidere, der gør opmærksom på uretfærdigheder og værner om de svage og udstødte – måske dem, der har blikket for det anderledes.

Filmhistorien har masser af eksempler på i udgangspunktet skrøbelige størrelser, der ender med at skabe store forandringer. I en tid, hvor verden opruster og forskanser sig bag magtfulde systemer og den politiske retorik bærer præg af frygten for at vise vor skrøbelighed, skal vi dyrke skrøbelighedens styrke i de filmiske fortællinger. Skrøbeligheden kan give sig udslag i poesi og skøn kunst, men den kan også forårsage terroranslag og tragedier som i Fatih Akins ”Ud af Intet”.

Skrøbelighed er uløseligt forbundet med mod – mod til at turde vise sprækker, bryde grænser og måske gribe problemstillinger uortodokst an. Tænk på Astrid Lindgrens håndtering af en ufrivillig ung moders lod i en puritansk tid, som vi kan se det i ”Unge Astrid”.

Også i vor tid er skrøbelighed problematiseret. Vi måler og vejer alt for at skabe ensartethed, der bedre kan forklares og betale sig i effektivitetens hellige navn. Men hvad hvis vi i stedet lod os inspirere af filmfortællingerne og i stedet betragter skrøbelighed som en overset kvalitet. I stedet for at diagnosticere og problematisere skulle vi måske hellere dyrke skrøbeligheden og give den rum. Vores skrøbeligheder kan jo ligefrem give os indsigt, hvis vi værner om den. Hvor ville vi være uden verdensberømte instruktørers skrøbelige sind – nævner i flæng; Bergman, Lars von Trier, Almodovar eller Chaplin bare for at nævne nogle. Da Chaplin i sin tid lavede ”Diktatoren” ville ingen støtte den, siden har den gået sin sejrsgang verden rundt. Komedien var en perfekt parodi på et totalitært regime - særligt modigt, da det var Chaplins første talefilm i en historisk farlig tid.

Film er i sig selv en skrøbelig størrelse – det starter som tanker i et menneskes hoved og så meget kan gå galt, inden ideerne er omformet til en filmisk fortælling, der kan vises på det store lærred. Vi skal følge processen fra den første spæde idé til castingen, instruktion og hele skabelsen af det univers, der gør fortællingen troværdig.

Mød skuespilleren Ann Eleonora Jørgensen, der har glimret med skrøbelighedens styrke som Elisabeth Krogh i ”Herrens Veje” på DR og som har et kæmpe bagkatalog at øse af, mød den prisbelønnede caster Rie Hedegaard, der allerede inden en karakter har materialiseret sig har fundet personen, der formår det. Mød Katrine Vogelsang, der har forvandlet TV2s dramaafdeling til en alvorlig konkurrent til DR, der ellers hidtil har haft førerpositionen. Vi får også besøg af producer Ib Tardini, som giver os et indblik i dansk film.

Demokratier kan være skrøbelige, men har dog alligevel en særlig styrke, sammenlignet med andre styreformer. Mød Rune Lykkeberg, chefredaktør på Information. Han vil fortælle om sin nye bog, "Vesten mod Vesten", der beskriver udviklingen i de vestlige lande med en tung vægt af filmreferencer.

Kursusleder
Lene Johansen, journalist og studievært fra DR:

Min tilgang til film er båret af begejstring – særligt for historierne, men hele det filmiske univers har altid været min store interesse. Jeg har rundet Film og Medievidenskab på Københavns Universitet, inden jeg kom på Journalisthøjskolen og har i mere end tyve år arbejdet som journalist på Danmarks Radio både som vært og tilrettelægger. Her har jeg interviewet en del filmfolk og har en interviewserie med skuespillerinder over 60 ”Europæiske Divaer” bag mig. Den har jeg lavet sammen med min tidligere kollega Karen Widding, som jeg også de sidste fem år har været kursusleder sammen med på Ebeltoft.

Skrøbelighedens styrke er den prisme, vi i uge 29 ser og analyserer film igennem, hvad enten skrøbeligheden udfolder sig i poetisk skønhed eller frygtelig tragedie og uanset om det er fiktion eller dokumentar. Jeg glæder mig til at møde filmfolk og se film med jer i Store Bjørn til sommer, hvor vi sammen skal diskutere med udgangspunkt i skrøbelighedens styrke uanset om det er den individuelle eller den mere samfundsrelaterede.

Lene Johansen - journalist og sommerkursusleder på Den Europæiske Filmhøjskole

Open house 2017
Priser og praktisk info
Mere information om priser og tilmelding til filmhøjskolens sommerkurser.

Læs mere
Den Europæiske Filmhøjskole tilbyder en lang række af filmsommmerkurser og filmworkshops hvert år
Flere sommerkurser
Læs om vores andre sommerkurser på Den Europæiske Filmhøjskole.

Læs mere