Kan filmoplevelser være så intense, at de ændrer vores liv?


De fleste af os har prøvet at se en film, læse en bog, høre et stykke musik el lign og sidde tilbage med en fornemmelse af, at noget I os har flyttet sig. Vi tænker eller sanser på en ny måde. Måske er vi bare ændret i et par dage, men det kan også være for altid. Vi er i en slags chok i et stykke tid. Den oplevelse kan vi både have som børn, teenagere og som meget voksne stivnakker, der ellers mener at have set alt hvad den her verden har at tilbyde. Og vi kan have den flere eller mange gange i livet. Nogen vil mene, at det er netop det, kunst handler om – at danne og definere og redefinere os som mennesker. Under alle omstændigheder er det en fantastisk oplevelse.

I løbet af en sommeruge i Ebeltoft skal vi se en række film, der tænker så særligt og overraskende, at de har potentialet til at skubbe os i nye retninger. Naturligvis vil vi ikke alle have den oplevelse på én gang. Det er – som så meget andet hvad angår kunst og kultur – en subjektiv oplevelse. Nogle vil måske kun føle en svag irritation mens andre vil mærke et lille frydefuldt chok smyge sig gennem blodkarrene.

Poet, forfatter, sanger og anmelder Klaus Lynggaard fik fx et nyt syn på sin barndom af at se Woody Allens ’Radio Days’. Det kommer han og fortæller om. Og filmredaktør og forfatter Christian Monggaard blev et nyt og andet menneske af at se Stanley Kubricks ’A Clockwork Orange’. Det fortæller han også om. Og så er der film som Stanley Kubricks klassiske ’Rumrejsen år 2001’ eller Ingmar Bergmans ligeså klassiske ’Ved vejs ende’ eller Pixars farttossede analyse af vores følelsesliv i ’Inderst inde’ eller chilenske Patricio Guzmáns flippede rejse mellem stjerner, vand og folkemord i ’Perlemorsknappen’. De tænker også så anderledes, at de har potentialet til at forandre os.

Kursusleder:
Per Juul Carlsen, filmanmelder og vært på P1 Filmland og DRKs Filmselskabet.